نقد و بررسی کتاب: در این مطلب از مجله بوکیاتو قصد داریم کتاب های موجود در بازار که برای مبحث قرابت معنایی درس ادبیات کنکور منتشر شده‌اند را به شما معرفی کنیم. حتما در ادامه با بوکیاتو همراه باشید.


قرابت معنایی چیست؟

سؤالات درس ادبیات فارسی کنکور سراسری در چهار دسته‌ کلی قرار می‌گیرد: تاریخ ادبیات، معنای کلمات و املا، قرابت معنایی و آرایه‌های ادبی. بیشترین بخش سؤالات ادبیات کنکور را قرابت‌های معنایی به خود اختصاص داده است. به طوری که از ٢۵ سؤال زبان و ادبیات فارسی به طور میانگین ٩ تست از این مبحث طرح می‌شود؛ یعنی حدود ٣۶ درصد.
این سوالات معمولا از ابیات و متون خارج از کتاب طرح می شوند اما مفهومی مشترک با مفاهیم ابیات و متون کتاب درسی دارند که با یادگیری مفاهیم کتاب درسی و بررسی دقیق تست های کنکور سراسری می توان به تسلط در این مبحث رسید و درصد قابل توجهی در این درس کسب کرد.
در ادامه این مطلب از بوکیاتو به معرفی چند منبع موجود در بازار برای مبحث قرابت معنایی کنکور می پردازیم.

 

قرابت معنایی نشر الگو

نقد و بررسی کتاب قرابت معنایی نشر الگو

کتاب قرابت معنایی نشر الگو

برای پاسخ دادن به تست‌های قرابت معنایی در کنکور تنها به مطالب داخل کتاب نمی‌توان بسنده کرد؛ چرا که حدود ۵٠% از تست‌های قرابت معنایی خارج از کتاب درسی است. تنها راه ممکن برای حل این مشکل در کنکور، افزایش درک ادبی و قرابت معنایی بوده و این میسر نمی‌شود، مگر آنکه با مطالب و مباحث ابیات و تست‌های فراوانی دست و پنجه نرم کنید.
کتاب قرابت معنایی جامع کنکور نشر الگو شامل آموزش، پرسش‌های چهار گزینه‌ای و پاسخ‌های کاملا تشریحی بسیار زیادی است که به منظور آشنایی بیشتر شما و همچنین رفع مشکل تست‌های کنکور ارائه شده است. این کتاب در ٧۵٢ صفحه توسط علیرضا عبدالمحمدی گردآوری شده و نشر الگو نیز آن را به چاپ رسانده است.

از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین کتاب موضوعی قرابت معنایی نظام جدید
  • اشکالات پرتکرار در خوانش ادبیات
  • توضیح مفاهیم پرتکرار ادبیات + ابیات معادل
  • توضیح تمام مفاهیم کتاب درسی + ابیات و عبارات معادل آنها
  • ١۴٨ آزمون تستی «نون شب» برای روند تدریجی افزایش درک ادبی به‌همراه تعیین سطح و زمان از طرف استاد
  • پرسش‌های چهار گزینه‌ای درس‌ به‌ درس
  • پاسخنامه‌ کاملا تشریحی برای همه‌ پرسش‌های چهار گزینه‌ای
  • شامل مفاهیم و ابیات معادل فارسی دهم، یازدهم، دوازدهم، مفاهیم کلی و … است.

مزیت این کتاب: کامل بودن
معایب: حجم بالا، قیمت بالا

برای دانلود مقدمه کتاب قرابت معنایی جامع نشر الگو کلیک کنید.

بررسی کتاب ریاضی یازدهم تجربی سیر تا پیاز - ۳۵ درصد تخفیف دیجی کالا
پیشنهاد مطلب

 

کتاب قرابت معنایی انتشارات خیلی سبز

کتاب قرابت معنایی انتشارات خیلی سبز

کتاب قرابت معنایی انتشارات خیلی سبز

انتشارات خیلی سبز کتاب قرابت معنایی را در سری کتاب‌های هفت خان قرار داده و آن را با عنوان کتاب قرابت معنایی سری هفت خان منتشر کرده است. این کتاب نوشته‌ مشترک افشین محی‌الدین و دکتر ابوالفضل غلامی با نظارت محتوایی دکتر جلال‌الدین دهقانی بوده که در ۴٢٠ صفحه گردآوری شده و انتشارات خیلی سبز نیز آن را منتشر نموده است.
مولفان در این کتاب با درک این موضوع که احتمال خطا و اشتباه در تست‌های قرابت معنایی به دلیل اینکه هر دانش‌آموز از مطالعه‌ یک بیت شعر، برداشتی متفاوت دارد و همچنین اهمیت این مبحث که ٣۶ درصد تست‌های ادبیات در کنکور سراسری را شامل می‌شود، دست به تألیف این کتاب زده‌اند. کتاب حاضر با ارائه‌ تست‌های متفاوت (سراسری و تالیفی) به همراه پاسخ‌های کاملا تشریحی از مباحث فارسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به شما برای درست زدن تست‌های این مبحث در کنکور سراسری کمک شایانی می‌کند. همچنین مولفان در بخش پاسخنامه‌ تشریحی سایر گزینه‌ها را برای تست‌های مورد نیاز بررسی نموده‌اند.

برای دانلود مقدمه کتاب قرابت معنایی جامع انتشارات خیلی سبز کلیک کنید.

کتاب مفهوم و قرابت های معنایی فارسی جامع کنکور سری مینی میکرو طلایی گاج – نظام جدید

قرابت معنایی میکرو طلایی گاج

قرابت معنایی میکرو طلایی گاج

اهمیت تناسب مفهومی (قلمرو فکری) در آزمون‌ سراسری، مولف این کتاب را بر آن داشت تا مجموعه‌ای کامل و جامع در این زمینه ارائه دهد. هدف از گردآوری این کتاب این است که بین دانش‌آموزان و فارسی، بیش از پیش الفتی ایجاد کند تا با درک درستی از مفهوم اشعار فارسی و دریافت تفکر و اندیشه‌ شاعران فارسی‌ زبان، هم التذاذ ادبی یافته و هم بتوانند گره از تست‌های دشوار قرابت معنایی باز کنند.
این کتاب جامع، سه بخش را دربر می‌گیرد. قسمت نخست آن به ضعف روخوانی داوطلبان پرداخته است؛ همانطور که می‌دانید یکی از مشکلات دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور در پاسخگویی به تست‌های قرابت معنایی، ضعف روخوانی آنهاست.
در این بخش ابتدا دانش‌آموز با چگونگی خوانش درست ابیات و سپس با تلفظ و کاربرد معنای صحیح واژه‌ها در شعر آشنا می‌شود. در بخش دوم مفاهیم پرتکرار کنکور سراسری شامل ادبیات غنایی-عاشقانه، غنایی-عارفانه و تعلیمی-حکمی همراه با توضیح مفهوم، شاهد مثال از شاعران، نمونه تست سراسری و پاسخنامه‌ تشریحی بیان شده است. اما بخش بی‌نظیر این کتاب، قسمت سوم آن است که به بررسی ابیات و عبارات کتب فارسی نظام جدید (فارسی دهم، یازدهم و دوازدهم) به صورت پایه به پایه و درس به درس می‌پردازد. کتاب پیش رو توسط محمد موسوی در ٣۵٢ صفحه و در قطع جیبی گردآوری و در انتشارات گاج منتشر شده است.

از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه‌ مباحث قرابت معنایی فارسی دهم، یازدهم و دوازدهم
  • ویژه‌ جمع‌بندی و مرور سریع مطالب
  • آموزش خوانش درست شعر
  • ارائه‌ قرابت‌های موضوعی
  • ارائه‌ مفاهیم و قرابت‌های درس به درس 
  • استفاده از سه رنگ متفاوت به‌ منظور جداسازی مباحث
  • به دور از هرگونه مطالب اضافی
  • ارائه‌ موضوعات هر کتاب به صورت تیپ‌بندی‌ شده
  • ارائه‌ حرفه‌ای‌ ترین خلاصه‌ برداری از مطالب درسی

مزیت: دارای قطع جیبی و قابل حمل در همه‌ شرایط برای مطالعه در هر زمان و مکان (استفاده از زمان‌های غیرمفید)
قیمت بسیار مناسب و حجم مناسب

بهترین کتابهای زندگینامه شخصیت های معروف
پیشنهاد مطلب

کتاب قرابت معنایی ادبیات کنکور مهر و ماه سری لقمه

کتاب قرابت معنایی ادبیات کنکور مهر و ماه سری لقمه

کتاب قرابت معنایی ادبیات کنکور مهر و ماه سری لقمه

اگر کتابی می‌خواهید که با یک شیوه‌ حرفه‌ای و منحصر به فرد، هم به شکل «سال به سال و درس به درس» و هم به شکل «موضوعی و جامع»، به آموزش تصویری مفهوم و قرابت معنایی ادبیات کنکور پرداخته باشد، کتابی که با توضیحات خاص و متفاوت، درک مفاهیم را برای شما آسان کرده باشد، کلیدهای رسیدن به مفاهیم را از داخل بیت‌ها و عبارت‌ها در اختیار شما بگذارد، مثال‌های متنوع داشته باشد، با نکته‌های خاص کنکوری که نظیر آن را در هیج جا سراغ ندارید دست طراح را برای شما رو کند، با تیپ شناسی سؤالات کنکور آشنا کند و شگرد‌های استثنایی پاسخ به سؤالات هر تیپ را به شما ارائه کند، تضمین ۱۰۰% پاسخ درست به همه سؤالات را برای شما رقم بزند… و خلاصه، شما را از هر کتاب دیگه‌ای بی‌نیاز بی‌نیاز کند، فقط و فقط همین لقمه‌ حاضر و آمادست و بس.
همچنین این کتاب یک فهرست موضوعی جامع هم از تمام مفاهیم عاشقانه و عارفانه و تعلیمی و … دارد.

متن بالا معرفی کتاب لقمه قرابت معنایی ادبیات کنکور انتشارات مهر و ماه بود که در سایت مهروماه نوشته شده است.
این کتاب ٣۵٢ صفحه است و سایز بسیار مناسبی دارد و بصورت چهار رنگ نیز می باشد. قیمت کتاب بسیار مناسب است و می تواند گزینه خوبی برای منبع سوالات قرابت معنایی کنکور باشد.

شما هم اگر تجربه‌ای در رابطه با این منابع دارید و یا منابع دیگری را برای مبحث قرابت معنایی کنکور می شناسید حتما در قسمت نظرات اعلام کنید تا در بروزرسانی بعدی به این مطلب اضافه شود.

منابع: گاج مارکت، مهروماه، خیلی سبز، نشر الگو

لطفا به این تجربه امتیاز دهید