بوکیاتو: احتمالا شما هم بر این عقیده هستید زبان انگلیسی یکی از سخت ترین بخش های آزمون دکتری است! اما جالب است بدانید که یکی از راحت ترین راه‌های کسب موفقیت در کنکور دکترا و تحصیل در مقطع دکتری درس زبان انگلیسی است. پیشنهاد می‌کنم حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید چونکه در پایان نظر شما قطعا عوض خواهد شد. 

چرا زبان انگلیسی کلید موفقیت شما در کنکور دکتری است؟

متاسفانه یا خوشبختانه بدلیل ضعف بسیاری از داوطلبان کنکور دکتری در درس زبان عمومی، کسب درصد بالا در این درس برگ برنده شما در این آزمون است! خیلی از داوطلبان ترجیح می دهند بجای صرف زمان برای یادگیری و تقویت زبان خود، دروس تخصصی را بیشتر مطالعه کنند و در نتیجه این درس را رها می کنند و درصدهای پایینی را در آزمون کسب می کنند. 
بنابراين اگر شما بتوانید در این درس درصد بالایی را کسب کنید براحتی قبولی خود را در آزمون دکترا تضمین خواهید کرد. البته نگران نباشید، قرار نیست ۱۰۰ بزنید! اگر فقط ۵۰ درصد از سوالات زبان عمومی دکتری را صحیح جواب دهید، گام بزرگی برداشته‌اید. 

درس زبان عمومی کنکور دکتری

یکی از دروس دفترچه عمومی کنکور دکتری که نقشی بسیار تعیین کننده دارد، درس زبان‌ انگلیسی است. سوالات این بخش از مباحث گرامر یا دستور زبان، لغات یا vocabulary و درک متن یا Reading زبان انگیسی تشکیل شده است:

  • ٨ تست از مبحث گرامر
  • ١٢ تست از مبحث واژگان
  • ١٠ تست مربوط به ریدینگ یا درک مطلب

سطح سوالات این بخش متوسط به بالاست (Intermediate and uper-intermediate) و شما باید برای کسب درصد خوب در این درس کمی یا بیشتر از کمی تلاش کنید و منابع مناسبی را مطالعه کنید. 

چرا زبان انگلیسی برای مصاحبه و تحصیل در مقطع دکتری لازم است؟

مدرکی که می تواند در مصاحبه دکتری خیلی به موفقیت شما کمک کند و امتیاز مثبتی دارد، مدرک قبولی در یکی از آزمون‌ های زبان دکتری است. 
شاید اطلاعات چندانی در مورد آزمون های زبان دکتری نداشته باشید. مشکلی نیست، من در ادامه این مقاله بصورت خیلی خلاصه این آزمون ها را به شما معرفی خواهم کرد.

آزمون msrt

آزمون زبان MSRT مورد تایید تمامی دانشگاه های تحت نظارت وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد است. نمره قبولی در این آزمون برای دانشگاه های مختلف از ۵۰ تا ۶۵ از ۱۰۰ متغیر است.

آزمون EPT

آزمون زبان EPT مخصوص دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد است که تنها تفاوتی که با آزمون msrt دارد این است که فقط مورد قبول دانشگاه آزاد می‌باشد.

آزمون UTEPT

اگر خواهان تحصیل در دانشگاه هایی مانند تهران، شهید بهشتی و… هستید می توانید در این آزمون شرکت کنید.

آزمون mhle

آزمون زبان وزارت بهداشت که شکل سوالات آن نیز بسیار شبیه آزمون msrt است.

نکته: تمام آزمون های بالا ۱۰۰ سوال دارند و نمره منفی هم ندارند. 

آزمون تولیمو

آزمون زبانی که توسط سازمان سنجش برگزار می شود.

نکته: مدت اعتبار مدرک قبولی در این آزمون ها ۲ سال
نکته: منابع تمام آزمون های فوق، منابع آزمون های تافل کاغذی است و فقط در نحوه برگزاری و سطح سختی باهم متفاوت هستند.

برای آشنایی کامل با آزمون های زبان دکتری پیشنهاد می کنم حتما این مطلب را بخوانید. معرفی کامل آزمون های زبان دکتری در ایران

در ادامه باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که شما بعد از شرکت در آزمون جامع دکتری، جهت دفاع از رساله phd خود بایستی مدرک قبولی در یکی از آزمون‌‌های ذکر شده را به دانشگاه تقدیم کنید. اکنون دیگر حتما متوجه شدید که چرا درس زبان برای مصاحبه و تحصیل در مقطع دکتری نیز بسیار مهم است. 
شاید این روزها خیلی از کسانیکه در مقطع دکترا هستند یکی از دغدغه های بزرگ‌شان همین آزمون زبان است چونکه این بخش از تحصیل را جدی نگرفتند و با وجود مشغله‌های زیاد، دیگر انرژی برای یادگیری زبان ندارند. 
پس به شما توصیه می کنم حتما از همین الان شروع کنید و مهارت زبان انگلیسی خود را تقویت کنید تا بتوانید از تحصیل در مقطع دکتری لذت ببرید. 
خوب احتمالا تا اینجا ذهن شما کمی درگیر شده و شاید تصمیم گرفتید از همین الان شروع کنید. در ادامه به شما کمک خواهم کرد تا مسیر درستی را برای تقویت زبان عمومی خود و همچنین کسب درصد بالا در کنکور دکتری و اخذ مدرک قبولی در آزمون‌های زبان دکتری انتخاب نمایید. 

بهترین منابع برای تقویت زبان عمومی کنکور دکتری و آزمون های زبان

منابع آزمون های زبان دکتری

شاید با یک جستجو در گوگل منابع بسیاری را برای این موضوع پیدا کنید اما کدامیک برای شما مناسب است؟

  • زبان من خیلی ضعیف است! 
  • زمان زیادی برای مطالعه ندارم!
  • نمی توانم هزینه زیادی بکنم!
  • و… 

برای کسب درصد بالا در درس زبان عمومی کنکور دکتری شما نیازی به یادگیری چندین هزار لغت یا مطالعه صدها صفحه آموزش گرامر ندارید. بلکه اگر منبعی درست را انتخاب کنید، هم در انرژی و زمان خود صرفه جویی خواهید کرد و هم در هزینه های خود. 

بخش لغات 

کتاب‌های ۵۰۴ واژه، لغات ضروری تافل و ۱۱۰۰ واژه بارونز از منابع اصلی و مهم قسمت واژگان آزمون‌های زبان در ایران هستند. همه این منابع در حال حاضر به فارسی ترجمه شده‌اند و در بازار موجود هستند. 
در بین منابع تالیفی هم کتاب Fast Vocab انتشارات جنگل، لغات مهم منابع ذکر شده در بالا را بصورت دسته‌بندی شده و مبتنی بر روش یادگیری لایتنر گردآوری کرده است و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای این کتاب‌ها و تقویت لغات زبان دکتری باشد. این کتاب نیاز شما را برای قسمت واژگان برطرف خواهد کرد.

گرامر 

برای مبحث گرامر دکتری نیز منابع آزمون‌های تافل مانند کتاب تافل لانگمن و  TOEFL Grammar Flash منابع کاربردی و مناسبی هستند. اما کمی حجم آنها بالاست و برای مطالعه نیز نیاز به تسلط نسبی به زبان انگلیسی دارید. 
در بین منابع تالیفی کتاب Fast Grammar انتشارات جنگل، جوابگوی تمام نیازهای شما برای بخش گرامر آزمون‌های زبان است. توضیحات فارسی و روان است و داشتن نمونه سوالات آزمون‌های زبان مختلف با پاسخ تشریحی آن را بسیار کامل و کاربردی کرده است. 

بخش درک مطلب 

برای پاسخگویی به سوالات درک مطلب شما نیاز به دامنه واژگان خوب (نه چند هزارتایی بلکه در سطح همان منابع معرفی شده) و همچنین یادگیری تکنیک‌های پاسخ‌دهی به سوالات این بخش دارید. از میان منابع انگلیسی، کتاب تافل لانگمن و TOEFL Reading Flash می توانند به شما کنند. اگر هم تمایلی به خواندن چند صد صفحه کتاب زبان اصلی ندارید به شما کتاب درک مطلب جامع آزمون‌های زبان یا Fast Reading انتشارات جنگل را معرفی می کنم. توضیحات کتاب فارسی و بسیار جامع و خلاصه هست و همچنین نمونه متن‌هایی از آزمون‌‌های مختلف با استفاده از تکنیک‌های کتاب بصورت تشریحی همراه با ترجمه فارسی متون آورده شده است. 

تمام منابع معرفی شده در بالا، هم به شما در کسب درصد بالا در آزمون دکتری کمک خواهند کرد و هم در کسب نمره قبولی در آزمون‌های زبان دکتری (‌‌EPT, MSRT, MHLE, UTEPT) بسیار مفید هستند. 

در آخر این نکته را در نظر داشته باشید، شما برای تقویت زبان انگلیسی خود نیازی به مطالعه منابع بسیار زیاد یا دوره های طولانی مدت آموزشگاهی ندارید که بیشتر با شما مکالمه کار خواهند کرد تا اینکه شما را برای آزمون های تخصصی آماده کنند. خیلی از منابع زبان اصلی هم که متاسفانه بصورت اشتباه به داوطلبان توصیه می شود بسیار قدیمی هستند و بخش عمده ای از مطالب آنها برای آزمون های زبان در ایران کاربردی ندارند. 
امیدوارم توانسته باشم قدمی کوچک در راستای موفقیت شما عزیزان برداشته باشم. لطفا و حتما نظرات خود را در پایین همین مطلب با ما در میان گذارید و اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را با دوستان خود نیز به اشتراک گذارید. 

نویسنده مقاله: سجاد زنگیه وندی / فست زبان

لطفا به این تجربه امتیاز دهید
تمرکز حواس در هنگام مطالعه
پیشنهاد مطلب