در ادامه مبحث انتخاب رشته پایه نهم به بررسی رشته های معارف، فنی و حرفه ای و کار و دانش می پردازیم.


انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی در پایه نهم

اگر به مسائل حوزوی علاقه دارید، رشته علوم و معارف اسلامی مناسب شماست.

در این رشته ارتباط بیشتری با دروس معارف اسلامی و تفسیر قرآن و فقه و… برقرار خواهد شد و برای دانش آموزانی که به مسائل حوزوی و ادبیات عرب علاقه بیشتری دارند بیشتر توصیه می شود. دروس این رشته نیز مانند علوم انسانی نیاز به توانایی حفظیات بیشتری دارند. فارغ التحصیلان این گروه می توانند دردانشگاه های علوم و حدیث و حوزه علمیه ادامه تحصیل دهند. این داوطلبین همچینین میتوانند به دلیل نزدیکی با رشته انسانی در زیر گروه انسانی موفقیت نسبی کسب کنند.
شرایط انتخاب رشته علوم و معارف اسلامی در پایه نهم:

  • مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور در هر یک از درس های زبان و ادبیات فارسی، عربی و مطالعات اجتماعی در سه پایه دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از ۴۲ نباشد.
  • نمره درس زبان و ادبیات فارسی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب ۴ محاسبه می شود.
  • نمره درس مطالعات اجتماعی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب ۳ محاسبه می شود.
  • نمره درس عربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب ۲ محاسبه می شود.
  • مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل ۳۷۸ باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل ۱۴ باشد.
راهنمای کامل انتخاب رشته (هدایت تحصیلی) پایه نهم
پیشنهاد مطلب

انتخاب رشته شاخه‌ فنی و حرفه‌ای در پایه نهم
رشته فنی حرفه ای شامل چهار زیر گروه هنر ،مدیریت و خدمات، صنعت و کشاورزی می شود و به نوعی می توان به تمامی رشته های گروه ریاضی در دانشگاه راه یافت اما یادمان باشد با انتخاب رشته فنی حرفه ای شانس قبولی خود را در دانشگاه های درجه یک کشور تا مقطع ارشد از خود گرفته ایم و اصولا برای ورود به کارشناسی ارشد دانشگاه های خوب نیز با ضعف علمی محسوسی نسبت به دانشجویانی که از رشته ریاضی فارغ التحصیل شده اند مواجه هستند ( که البته با تلاش و کوشش قابل جبران است).
اما از سویی دیگر با مهارت های فنی آموخته در این رشته ها می توان زودتر و راحت تر وارد بازار کار شد و به نوعی فارغ التحصیلان رشته های فنی حرفه ای زودتر مهارت و نوآوری خود را در شغل انتخابی به ظهور رسانند.

اگر قصد مهندس شدن یا مدیر شدن و تحصیلات عالی را دارید رشته ریاضی نسبت به فنی اولویت بهتری دارد اما اگر می خواهید زودتر وارد بازار کار شوید رشته های فنی حرفه ای توصیه می شود. مخصوصا دانش آموزانی که به کارهای عملی علاقه بیشتری نسبت به کارهای علمی دارند رشته های فنی حرفه ای اکیدا توصیه می شود.

شاید از گذشته این تصور در بین بعضی خانواده ها رواج یافته باشد که فقط شاگر تنبل ها یا کسانی که از درس خواندن فراری هستند سراغ رشته های فنی می روند. حتی اگر چنین تصوری درست باشد باید به جنبه مثبت قضیه نگاه کنیم. قرار نیست همه مهندس شوند… حداقل اگر کمی واقع بینانه تر به فارغ التحصیلانی که در اقوامتان حضور دارند نگاه کنید خواهید دید بیشتر به ظاهر این مهندسان از انجام کوچک ترین کارهای فنی ناتوانند و فقط اسم مهندسی را یدک می کشند. اما اگر فرزند شما با علاقه خود به سراغ این رشته ها برود حداقل نتیجه ای که در پی خواهد داشت این است که شاید با گرفتن یک فوق دیپلم یا حتی دیپلم دیگر از ادامه تحصیل منصرف شود ولی حداقل یک عمر با ان چیزی که در چندسال تحصیلش در دبیرستان و شاید دانشگاه می آموزد کارهای خیلی ها را راه می اندازد و از این بابت نقش موثری در اجتماع ایفا خواهد کرد.
شرایط انتخاب رشته فنی و حرفه ای در پایه نهم:

  • اگر کسی می خواهد وارد رشته های فنی حرفه ای شود باید مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در سه پایه دوره راهنمایی بدون ضریب کمتر از ۳۰ نباشد.
  • نمره درس ریاضی (۱) اول متوسطه بدون تبصره و حداقل ۱۰ باشد.
  • مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه اول متوسطه (بدون احتساب نمره درس کارگاه خود اتکایی) باید حد اقل ۱۲۰ و معدل آن ها کمتر از ۱۲ نباشد.

بهترین روش مطالعه برای کنکور
پیشنهاد مطلب
[adinserter name=”in post”]

انتخاب رشته شاخه‌ کارودانش در پایه نهم
رشته های کار و دانش از لحاظ عنوان رشته ها شباهت زیادی با رشته های فنی حرفه ای دارند ولی اولا انتخاب گرایش های جزئی تر در رشته های کار و دانش ممکن تر هستند همچنین این امکان وجود دارد که برای اخذ دیپلم کار و دانش به مدرسه مراجعه نکرد و صرفا با مراجعه به آموزشگاه های فنی حرفه ای که مجوز خود را از سازمان فنی و حرفه ای گرفتند به دانش آموزان دیپلم کارودانش دهند.
در مجموع ورود به رشته های فنی دشوارتر و گذراندن دروس رشته های فنی نیز سخت تر از رشته های کار دانش می باشد اما شرایط استخدامی برای رشته های فنی حرفه ای بهتر می باشد واحد های کارگاهی رشته کار و دانش بیشتر است. در مجموع رشته کار و دانش آسان ترین رشته برای گرفتن دیپلم می باشد و با توجه به اینکه در بیشتر مدارس و آموزشگاه های کار و دانش سخت گیری زیادی روی دانش آموزان وجود ندارد در نتیجه بعد از اخذ دیپلم به دلیل ناآشنایی نسبی دانش آموز با مباحث دید خوبی نسبت به آن در بازار کاری وجود ندارد. هرچند در مدارس کاردودانش نیز استثنا وجود دارد و مدارس کار و دانشی داریم که از لحاظ کیفیت با مدارس فنی حرفه ای قابل مقایسه اند.
شرایط انتخاب رشته کار و دانش در پایه نهم:

  • برای انتخاب رشته کار و دانش در انتخاب رشته پایه نهم مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی، کار و فناوری در سه پایه دوره اول بدون ضریب کمتر از ۳۶ نباشد.
  • نمره درس ریاضی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب ۲ محاسبه می شود.
  • نمره درس کار و فناوری در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب ۳ محاسبه می شود.
  • مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل ۱۸۰ باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل رشته باید حداقل ۱۲ باشد.

اگر سوال و یا نظری در رابطه با مطلب راهنمای کامل انتخاب رشته (هدایت تحصیلی) پایه نهم دارید حتما در قسمت پایین مطرح نمایید.

کانال سروش مارکت کتاب بوکیاتو:       کانال سروش بوکیاتو
پیج اینستاگرامی بازارچه کتاب بوکیاتو:   
[adinserter name=”adment-468″]

لطفا به این تجربه امتیاز دهید