داستان اصحاب کهف در آیات قرآن به حقایق علمی بسیاری اشاره می کند. در این مطلب از مجله بوکیاتو به بررسی اهمیت حرکت در خواب خواهیم پرداخت.


[hvp-video url=”http://g1.asset.aparat.com/flv_video_new/3718/5d7f95642703c060938d411f79cdf5cf11152963-360p.apt” adtagurl=”https://api.tapsell.ir/v2/pre-roll/5b1f8aa9ce9f6d0001d1d9c6/vast?secretKey=gjsebafsrbjjtgstslnqjrenpqhbctsshflqdkllefmkeljrasjljlojlqsesrggrdtiiq” controls=”true” autoplay=”true” loop=”false” muted=”false” ytcontrol=”false” class=”video-js vjs-default-skin vjs-16-9″][/hvp-video]

به آیه ۱۸ سوره مبارکه کهف در قرآن مجید توجه کنید:

و آنان را بیدار می پنداشتی در حالی که خفته بودند و آنها را به پهلوی راست و چپ می گردانیدیم.

این آیه از قرآن به افرادی اشاره دارد که حدود ۳ قرن در خواب بودند. همچنین در آیه آماده است خداوند متعال بدن آنها را به پهلوی راست و چپ برمی گرداند. اهمیت این عبارت که آن ها را به چپ و راست برمی گردانیدیم چیست؟ چرا این جزئیات در آیه بیان شده است؟
مطمئناً این عبارت باید اهمیتی خاص داشته باشد. چون این عبارت جزیی از آیات قرآن است و در قرآن نکات بی اهمیت وجود ندارد. پس چه حکمتی در برگردانیدن آنها در خواب به پهلوی چپ و راست وجود داشته است؟

‌ ۲۰ نکته مهم برای مطالعه کردن
پیشنهاد مطلب
[adinserter name=”in post”]

حکمت خوابیدن به پهلوی راست و چپ به تازگی کشف شده است. افرادی که به مدت طولانی به یک حالت دراز می کشند به لحاظ سلامتی با مشکلات جدی مواجه می شوند. مثل: مشکلات گردش خون، زخم شدن و لخته شدن خون در قسمتی از بدن که در تماس با سطحی است که دراز کشیده است.
زخم بستر زمانی اتفاق می افتد که بدن مدت زیادی در یک حالت خوابیده بصورت ثابت قرار بگیرد و به آن زخم های فشاری می گویند. وقتی فرد برای مدت طولانی در موقعیت دراز کشیده قرار بگیرد فشار ثابتی بر بخش هایی از بدن وارد می شود که ممکن است باعث فشرده شدن و مسدود شدن رگ های خونی شود. در نتیجه اکسیژن و دیگر مواد مغذی که توسط خون حمل می شوند به پوست نمی رسند و پوست به تدریج از بین می رود و این مورد می تواند منشأ زخم در بدن شود. اگر این زخم ها درمان نشوند ممکن است لایه هایی از بافت پوست و چربی و بافت عضلانی از بین بروند. حتی ممکن است منجر به تهدید حیات فرد بشود.

زخم بستر (به انگلیسی: Bedsore) به آسیب بافت بدن (شامل پوست٬ درم٬ اپیدرم و ماهیچه) در اثر ایجاد فشار درازمدت بر یک یا چند نقطه از بدن گفته می‌شود. خوابیدن طولانی‌ مدت در یک وضعیت ثابت، سائیدگی در صندلی یا بستر، استفاده از لگن بیمار نامناسب یا کشیدگی با ملحفه می‌تواند به بخشی از پوست یا بافت بدن آسیب بزند. (ویکی پدیا)

بنابراین تغییر وضعیت بدن در هر ۱۵ دقیقه بهترین کار برای کاهش این فشار است. برای همین است که بیماران مبتلا به فلج از مراقبت های خاص برخوردارند و با کمک افراد دیگر هر ۲ ساعت یکبار حرکت داده می شوند. روشن است که عبارت آنها را به پهلو راست و چپ برمی گردانیدیم با این توضیحات دانشمندان بهتر درک خواهد شد.
آری این عبارت نشان دهنده یک واقعیت علمی است که در عصر ما کشف شده است. بنابراین قرآن کتابی ست که در همه کلمات و حکمت ها و آیاتش اهداف فراوانی وجود دارد.

منبع: تبیان

[adinserter name=”adment-468″]
لطفا به این تجربه امتیاز دهید