در دنیایی که همه متفاوت به نظر می رسند، دوقلوهای همسان چنین قانونی را نقض کرده اند. در این ویدیو اطلاعات کاملی را در مورد تفاوت های دوقلوهای همسان، این بخش شگفت انگیز از خلقت خداوند، را با هم خواهیم آموخت. حتما این ویدیوی بسیار جذاب را در مجله بوکیاتو مشاهده نمایید.


در دنیایی که همه متفاوت به نظر می رسند، دوقلوهای همسان چنین قانونی را نقض کرده اند. اما آنچه که توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است، تفاوت های دوقلوهای همسان و نه شباهت های آنهاست. این دو پسر دوقلوی همسان هستند. اما با توجه به اینکه شرایط بعد از تولد آنها متفاوت بوده است شباهت چندانی به یکدیگر ندارند. دو قلوهای این چنینی شباهت ظاهری چندان به یکدیگر ندارند، فرصت مناسبی برای دانشمندان به وجود آورده‌ اند تا به واقعیت های هویت انسانی پی ببرند. از اثر انگشت، هوش گرفته تا بیماری ها و حتی رفتارهای اجتماعی آنها.

[hvp-video url=”https://hw19.cdn.asset.aparat.com/aparat-video/76fcf903c0b940ee7f6f8a3e644bba0e10924208-240p__14128.mp4″ adtagurl=”https://api.tapsell.ir/v2/pre-roll/5b1f8aa9ce9f6d0001d1d9c6/vast?secretKey=gjsebafsrbjjtgstslnqjrenpqhbctsshflqdkllefmkeljrasjljlojlqsesrggrdtiiq” poster=”https://bookiato.ir/mag/wp-content/uploads/2018/06/identical-twins-bookiato.jpg” controls=”true” autoplay=”true” loop=”false” muted=”false” ytcontrol=”false” class=”video-js vjs-default-skin vjs-16-9″][/hvp-video]

زندگی دوقلوهای همسان، همانند سایر افراد آغاز می شود. ابتدا همه چیز با یک سلول بارور شده به نام زیگوت شروع می شود. درون این سلول ۲۳ جفت کروموزوم است که مجموعه ژن ها را در خود جای داده است. نیمی از این گروه کروموزوم ها از منشأ مادری و نیمی دیگر از منشا پدری هستند. این دو به اتفاق ساختار ژنتیکی یک انسان تازه را به وجود می آورند.
سلول زیگوت با مجموعه کروموزوم هایش سفری مهم را آغاز می کند. این سلول باید ابتدا لانه گزینی کند. سپس تقسیم سلولی آغاز می شود. اول به ۲ سلول، بعد ۴ سلول، بعد ۸ سلول و همه این سلول ها دقیقا یکسانند. این مجموعه سلول که به سرعت تقسیم می شود بلاستوسیست نام دارد. در این مرحله است که یکی از مهمترین ناهنجارهای فرایند تولید مثل ممکن است گاهی اوقات رخ دهد.

بررسی روش یادگیری لایتنر
پیشنهاد مطلب

این رویدادی بسیار شگفت انگیز است و تنها از چندی پیش مشاهده آن امکان پذیر شده است. چند روز پس از باوری بلاستوسیست به خودی خود به دو قسمت تقسیم می شود. این دو بلاستوسیست کروموزوم هایی کاملا یکسان دارند و ژن های یکسانی با خود حمل می کنند. این دو بلاستوسیست اکنون می توانند دوقلوهای همسان را به وجود آورند.
اینکه چرا و چگونه بلاستوسیست به دو نیم تقسیم می شود یکی از بزرگترین اسرار آفرینش است. برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ جنین شناسان با مطالعه در مورد ۲۶ جنین این فرایند را مشاهده کردند. 

[adinserter name=”in post”]

غشای بیرونی بلاستوسیست را زوناپلوسیدا و غشای درونی آن را پروتوپلاست می نامند. پروتوپلاست که ضخامتش تنها اندازه یک لایه سلول است، سرانجام جفت را می سازد. توده سلولی درونی که از سلول های بنیادی تشکیل شده است جنین را به وجود می آورد. جنین شناسان دریافتند طی ۴ روز اول، اتصال های سلولی میان سلول های پروتوپلاست بتدریج سست تر می شوند. در نتیجه پروتوپلاست همانند بادکنکی متورم می شود. سپس بخشی از آن از نو ترمیم می شود.
اما آنها برای اولین بار درون ۲ سلول باور شده نکته ای را مشاهده کردند. پس از سست شدن غشاء، توده سلولی به دو نیم تقسیم شد و با متورم شدن پروتوپلاست هر یک از توده های دوگانه سلولی به گوشه‌ای از پروپلاس چسبید. اگر چنین توده هایی در رحم مادر وجود داشت به دوقلوهای همسان تبدیل می شد.

راهنمای کامل انتخاب رشته (هدایت تحصیلی) پایه نهم
پیشنهاد مطلب

با توجه به اینکه دوقلوهای همسان از یک تخمک بارور شده پدید می آیند، جای تعجب نیست که از لحاظ ظاهری کاملا شبیه هم باشند. تاثیر ژن ها بسیار فراتر از شباهت های ظاهری است. ژن ها بر چگونگی شخصیت و ذائقه افراد تاثیر می گذارند و بر اساس آن افراد برون گرا یا کم رو می شوند. چای یا قهوه دوست دارند و ماجراجو یا محافظه کار می شوند. شباهت های ناشی از یکسان بودن ژن ها بسیار فراتر از شباهت های ظاهری افراد است.
دنیس و دی دوقلوهای همسان و ۵۳ ساله کالیفرنیایی هستند. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان هر دو به عنوان افسر پلیس استخدام شدند. آنها در کنار هم بزرگ شدند، یک مدرسه رفتند و دوستان مشابهی انتخاب کردند. بنابراین نمی توانیم بگوییم انتخاب شغل توسط آنها تاثیر ژن ها بوده یا تربیت آنها در این زمینه ایفای نقش کرده است. دانشمندان به بررسی دوقلوهای همسانی پرداخته‌اند که پس از تولد از هم جدا شده و در مکان های جداگانه‌ای پرورش یافته اند آنها بدین ترتیب می توانند بهتر به تاثیر مستقیم ژن ها و رفتار این دوقلوها پی ببرند.

منبع: سایت تبیان

[adinserter name=”adment-468″]
لطفا به این تجربه امتیاز دهید