مجله بوکیاتو: اگرچه بسیاری از ما تصور می‌کنیم که می‌توانیم به‌طور هم‌زمان چندین وظیفه را انجام دهیم اما نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهند که در این وضعیت، عملکرد کاهش پیدا می‌کند.

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت زومیت بوده و در بوکیاتو بازنشر شده است.

زندگی مدرن پر از حواس‌پرتی است و برخی از آن‌ها تأثیر منفی روی توانایی تمرکز ما در هنگام مطالعه دارند. مشکل این جا است که بسیاری از افراد میزان حواس‌پرتی ناشی از محیط پیرامون خود را دست کم می‌گیرند. در این مطلب به این موضوع پرداخته شده است که در چنین شرایطی چگونه می‌توان عملکرد خود را در زمینه‌ی مطالعه بهبود بخشید.

مطالعه در دنیای امروزی اغلب با گفتار پس‌زمینه مانند صدای تلویزیون یا مکالمات دوستان و اطرافیان همراه است. اغلب مردم گزارش می‌کنند که هنگام تلاش برای تمرکز روی انجام یک وظیفه، وجود یک سخنرانی در آن حوالی آزاردهنده است. اما آن‌ها معمولا در ارزیابی دقیق اینکه این صداها تا چه حد روی عملکردشان تأثیر می‌گذارند، چندان خوب نیستند. پژوهشگرانی که عملکرد را در چنین شرایطی مورد بررسی قرار دادند، مشاهده کردند که به‌طور کلی توانایی افراد در انجام وظایف مرتبط با مطالعه با حضور گفتگویی بی‌ربط در پس‌زمینه بدتر می‌شود. به‌عنوان مثال، در مطالعه‌ای که اخیرا منتشر شد، حرکات چشم شرکت‌کنندگان در هنگام خواندن متن و گوش دادن به سخنان نامرتبط پس‌زمینه ثبت شد. نتایج این مطالعه نشان می‌داد که در این حالت، مطالعه نیاز به تلاش بیشتری داشت زیرا شرکت‌کنندگان اغلب مجبور بودند به کلمات قبلی بازگشته و دوباره آن‌ها را مورد بررسی قرار دهند. این حواس‌پرتی به این دلیل رخ داد که خوانندگان ناخواسته سعی داشتند به گفتار نامربوط گوش کرده و مفهوم آن را پردازش کنند، حتی اگر آن گفتار هیچ ارتباطی با آن‌چه آن‌ها می‌خواندند، نداشت.

موسیقی چه اثری بر روی مغز شما دارد؟
پیشنهاد مطلب

گوش دادن به موسیقی یکی دیگر از حواس‌پرتی‌های رایج است که بسیاری از دانشجویان آن را انتخاب می‌کنند. نتایج یک بررسی نشان داد که ۶۲ درصد از دانشجویان در هنگام مطالعه یا انجام تکالیف خود به موسیقی گوش می‌دهند. شواهد قابل‌توجه اخیر نشان می‌دهند که گوش کردن به موسیقی نیز همچون شنیدن گفتار نامربوط موجب کاهش بازده‌ی مطالعه می‌شود. علت شاید آن باشد که بیشتر موسیقی‌ها حاوی اشعاری هستند که خوانندگان سعی می‌کنند آن‌ها را پردازش کنند. درحقیقت، نتایج یک مطالعه‌ی مروری نشان داده است که گوش دادن به موسیقی دارای متن ازنظر درک متن مورد مطالعه، می‌تواند به اندازه‌ی گوش دادن به گفتار مضر باشد. با این حال، به‌نظر می‌رسد که گوش دادن به موسیقی بدون شعر تأثیر منفی چندانی روی درک متن نداشته باشد. بنابراین اگر می‌خواهید هنگام مطالعه به موسیقی گوش کنید، بهتر است به‌جای جدیدترین موسیقی‌های پاپ به قطعات موسیقی کلاسیک گوش کنید.

مشکل چند وظیفگی

حتی اگر اتاقی خالی پیدا کنید و هدفون خود را کنار بگذارید، مطالعه‌ در دنیای امروز اغلب به‌معنای مقابله با یک حواس‌پرتی بالقوه‌ی بزرگ به شکل تلفن‌های هوشمند و رسانه‌های اجتماعی است. در یک مطالعه نشان داده شد دانشجویانی که به‌مدت سه ساعت مشغول انجام تکالیف خود بودند، به‌طور متوسط درگیر ۳۵ عامل پرت‌کننده‌ی حواس مانند استفاده از تلفن، دسترسی به اینترنت برای اهدافی به‌جز مطالعه یا گوش دادن به موسیقی بودند. این نوع فعالیت‌های چندوظیفه‌ای معمولا با عملکرد ضعیف‌تر ازنظر مطالعه‌ی همراه هستند. به‌عنوان مثال، در مطالعه‌ی دیگری مشخص شد دانشجویانی که اجازه داشتند در طول یک سخنرانی علمی پیامک ارسال کنند، نسبت‌به کسانی که تلفن‌های همراه خود را خاموش کرده بودند، مطالب ارائه‌شده را کمتر درک می‌کردند.

۱۵ حقیقت شگفت‌انگیز که هرگز نشنیده‌اید!
پیشنهاد مطلب

نتایج یک مطالعه‌ی دیگر نشان داد استفاده‌ی بیشتر از فیسبوک در طول روز با افزایش در حواس‌پرتی دانشجویان همراه است. اما درحالی‌که استفاده از رسانه‌ها در هنگام مطالعه برای عملکرد مضر است، دانشجویان ممکن است از این موضوع آگاهی نداشته باشند، چرا که آن‌ها معمولا توانایی خود را ازنظر عملکرد چندوظیفگی بیش‌ازحد درنظر می‌گیرند. برای مثال، در مطالعه‌ای از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا فقط یک کار یا به‌طور هم‌زمان دو کار را با هم انجام دهند. وظایفی که باید انجام می‌دادند، شامل قضاوت درمورد صحت سخنانی که به آن‌ها ارائه می‌شد و شمارش اشکال هندسی مختلف بود. اگرچه نوجوانان و افراد جوان ادعای اعتماد به نفس زیادی درزمینه‌ی توانایی انجام هم‌زمان چندین وظیفه داشتند اما عملکرد واقعی آن‌ها تقریبا همیشه نسبت‌به افرادی که تنها به انجام یک وظیفه مشغول بودند، ضعیف‌تر بود.

به‌طور کلی این نتایج نشان می‌دهد که استفاده از رسانه‌ها در هنگام مطالعه باید به‌دلیل کاهش عملکرد حین چندوظیفگی محدود شود. یکی از راه‌های اجتناب از اثرات منفی حاصل از چندوظیفگی رسانه‌ای، درنظر گرفتن «زنگ‌ تفریح فناوری» است که در جریان آن به اینترنت دسترسی داشته باشید اما در هنگام مطالعه از آن استفاده نکنید. روش دیگر، پرهیز از استفاده از تلفن‌ هوشمند و دیگر دستگاه‌ها قبل از اتمام مطالعه‌ی درنظر گرفته‌شده برای آن روز است. راهکار دیگر این است که چنین فناوری‌هایی را فقط دور از فضای مطالعه و در مناطق عمومی مورد استفاده قرار دهید. بنابراین اگرچه شما ممکن است تصور کنید که می‌توانید در یک کافه‌ی شلوغ یا وقتی که تلویزیون روشن است یا تلفن همراه شما به جهان متصل است، مطالعه کنید، احتمالا به آن اندازه‌ای که فکر می‌کنید در انجام وظایف خود خوب عمل نمی‌کنید. با برنامه‌ریزی جلسات مطالعه به شیوه‌ای که در آن نقش عوامل پرت‌کننده‌ی حواس را به حداقل برسانید، می‌توانید تمرکز و عملکرد کلی خود را بهبود ببخشید.

لطفا به این تجربه امتیاز دهید